Home / ov-chipkaart / ov-chipkaart

ov-chipkaart

ov-chipkaart_interim justitia_150Trans Link Systems B.V. is monopolist op het gebied van de OV-chipkaart. Dat geeft het bedrijf een machtige positie tegenover haar klanten. Helaas vergeet deze monopolist dat zij een zorgplicht naar haar klanten heeft.
Bij Trans Link heeft u geen abonnement, contract of andere verplichting. U heeft een machtiging gegeven voor overboeking als uw kaart onder een X bedrag komt. Als de automatische incasso is mislukt dan wordt er geen geld bijgeschreven op de rekening van Trans Link.

  • Trans Link stelt zich op het standpunt dat zij de kaart vooraf opwaarderen met het afgesproken saldo en bij het mislukken van een automatische incasso u in gebreke blijft.
  • Zelfs al zou u de kaart geheel niet gebruiken na de laatste opwaardering dan blijft u in gebreke.

De OV-chipkaart organisatie heeft de incasso van mislukte automatische betalingen overgedragen aan incassobureau Intrum Justitia.
Het opmerkelijke aan de samenwerking tussen de OV-chipkaart organisatie Trans Link Systems B.V. en Intrum Justitia is dat het besluit over deblokkeren van een OV-chipkaart uit handen wordt gegeven bij de opstart van een incassoprocedure.
Gevolg is dat wanneer een OV-Kaart houder het verschuldigde bedrag, achteraf rechtstreek aan Trans Link Systems B.V. overmaakt en daardoor geen achterstand meer heeft en/of zelfs een positief saldo op zijn kaart heeft, de kaart toch niet wordt gedeblokkeerd.
Intrum Justitia bepaalt namelijk de deblokkering en heeft daardoor een stok achter de deur om de incassokosten alsnog te kunnen innen.

Dat is een heel zwaar middel wat niet in verhouding staat met de ellende die een OV-chipkaart houder daarvan ondervindt; zolang de kaart niet is gedeblokkeerd betaalt de klant:

  • het volle pond in bus en tram;
  • gelden er geen overstaptarieven;
  • de voordeelurenkaart of Dal Voordeel-abonnement van de NS niet gebruikt kan worden.

Klanten van Trans Link Systems B.V. waarbij de automatische incasso een keer mislukt worden in zeer korte tijd geconfronteerd met de (bekende) agressieve vorm van incasseren door Intrum Justitia en onnodig op kosten gejaagd. Het gaat overduidelijk niet meer om het incasseren van de achterstand van relatief kleine bedragen bij Trans Link Systems B.V. maar om het binnenhalen van de incassokosten door een bedrijf wat meer dan 1.5 miljoen (1.500.000) incasso’s per jaar over Nederland uitstrooit met een minimum aan kosten van € 40,- per brief, mail, sms of telefoon.
De klantvriendelijkheid is ver te zoeken en roept veel ergernis op, maar een klant kan nergens anders heen vanwege de monopoliepositie van Trans Link Systems B.V.

Mogelijke oplossingen

    De meest eenvoudige oplossing ligt voor de hand.

  • Trans Link Systems B.V. herhaalt meerdere malen automatische incasso’s bij mislukte incasso;
  • Trans Link incasseert op een meer klantvriendelijke manier door minder snel een incassoprocedure op te starten via een incassobureau.

Welke rating geeft u Trans Link Systems B.V.?

U heeft een klantrelatie met “bedrijf X”. Tussen u en het “bedrijf X” bestaat een financiële relatie.
Het bedrijft levert diensten en/of goederen en u dient daarvoor de betalen.
Het bedrijf ziet graag dat u op tijd betaalt. U wilt zelf ook graag dat u op tijd betaalt.
Wanneer u niet op tijd betaalt wordt de bestaande relatie vertroebeld. Het bedrijf gaat u vragen te betalen door het sturen van een aanmaning (betalingsherinnering).
Na deze eenmalige aanmaning geeft “bedrijf X” de (vermeende) vordering in handen van incassobureau Intrum Justitia die vervolgens (buitengerechtelijke) incassokosten in rekening brengt met een minimum van € 40,-

Pin It on Pinterest

Shares
Share This